Het zit er bijna op!

23 november 2018 - Juan Guerra, Peru

Hallo volgers,

Inmiddels zit mijn tijd er hier bijna op, het is een bijzondere tijd geweest en ik heb veel gezien en meegemaakt. Aan de ene kant is het half jaar snel voorbij gegaan. Maar de dingen die in het begin gebeurt zijn, lijken voor mij dan wel weer heel lang geleden.

Aanstaande zondag ben ik jarig, dat wordt mijn eerste verjaardag die ik niet thuis doormaak. Maar omdat het op een zondag is, zal ik niet bang hoeven zijn dat er niet genoeg aandacht voor is. En de kinderen zijn al dagen zenuwachtiger voor mijn verjaardag, dan dat ik dat zelf ben. En met kerst als ik weer thuis ben, zal mijn verjaardag ook nog een beetje gevierd gaan worden is mij beloofd.

Ik weet eigenlijk niet zoveel te vertellen nu. Maar in jullie reacties op mijn verhalen stonden soms vragen, die ik nooit beantwoord heb. Daarom leek het mij wel leuk om dat nu alsnog te doen.

– Ze hebben er toch hopelijk wel pindakaas?

In de winkels is geen pindakaas te koop. Maar er wordt hier wel heel veel manie (pinda) verbouwd en pinda’s zijn hier dus wel overal te verkrijgen. En daarom zijn er veel gerechten waar pinda in verwerkt zit. De ouders van Pedro hebben zelf een akker waar ze ook pinda op verbouwen. De moeder van Pedro heeft pas zelf pindakaas gemaakt (hier heet dat mantequilla de manie, letterlijke vertaling pinda boter.)

– Verder is er gevraagd hoe het met mijn Spaans gaat.

Ik ben een paar maanden voor ik weg ging begonnen met een NTI cursus, daarvoor was ik al begonnen met gratis Apps als Memrise en Duolingo. Daardoor had ik een redelijke basis toen ik hier aankwam. Maar ik merk wel dat het me nog veel energie kost om een hele preek te volgen. Maar de dagelijkse dingen kan ik nu wel goed verstaan en ik kan ook wel een praatje met de mensen maken. Zingen kan ik goed volgen als de tekst met de beamer geprojecteerd wordt en het helpt ook dat ik veel liederen in het Nederlands of Engels ken, waardoor de wijs al bekend is.

– En meerdere vragen over het lesgeven aan Nandy en Mirtha.

In het begin moesten we natuurlijke aan elkaar wennen en heeft Tanja me nog veel geholpen met het indelen van de lessen en het vertalen van het Spaans. Nu zoek ik zelf op wat ik per dag met de meiden ga doen en als ik een woord niet ken, zoek ik zelf even de vertaling op.

Nandy is erg leergierig en vind het leuk om nieuwe dingen te leren. Mirtha vind het nog een beetje lastig om zich lang te concentreren en ze is een beetje ongeduldig, maar het gaat wel steeds beter.

Nandy en Mirtha hebben allebei heel wat Nederlands geleerd. In heb begin konden ze allebei eigenlijk alleen Nederlands verstaan. Nandy kon het al een beetje praten, maar vond het nog eng om te doen. Inmiddels is zij een hele goede tolk beide kanten op en vertelt ze hele verhalen in het Nederlands. Ook Mirtha gebruikt steeds meer Nederlandse woorden, maar de twee talen worden wel door elkaar gebruikt in één zin. Ook Pedrieto heeft al wat Nederlandse woorden opgepikt, dus ook voor hem heeft mij aanwezigheid nut gehad.

– Dan is er nog de vraag gesteld of ik nog wel zal kunnen wennen in Nederland?

Ik heb hier een hele goede een waardevolle tijd gehad, maar ik zier er erg naar uit om weer terug te keren naar Nederland. Ik geniet hier erg van de natuur en heb veel leuke mensen leren kennen. Maar mijn familie is erg belangrijk voor mij en hen een half jaar missen is voor mij wel lang genoeg geweest. Ik kijk terug op een hele positieve ervaring en ook met vertrouwen naar wat de toekomst mij gaat brengen.

Hartelijke groeten en tot snel allemaal.

1. Ton en Tineke:
    23 november 2018
    Hoi Lydia, We gaan je belevenissen missen als je weer thuis bent.
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, toch ook weer leuk om mee te maken, jarig in Peru!
    Bakken ze daar lekkere taart?
    Lieve groet van Ton en Tineke
  2. Caroline:
    23 november 2018
    Alvast een hele fijne verjaardag Lydia!! Twee x jarig...in Peru en straks thuis. Geniet ervan en laat je verrassen!
    Leuk om weer je verhaal te lezen...daaaag!! Liefs
  3. Wilma Balla:
    23 november 2018
    Een rijke ervaring, zo te horen, je tijd in Peru en waardevol wat je hebt kunnen bijdragen daar. Sterkte met de transitie terug naar N'land. Warme groet, Wilma
  4. Ab en Ria de Jongh:
    24 november 2018
    Dank je wel Lydia dat we op deze manier hebben mogen mee leven met jouw verblijf in Peru.
    We wensen jou een heel fijne Peruaanse verjaardag en Gods zegen voor elke dag van je nieuwe levensjaar. En een heel goede tijd met je vader en Hannah hoor. Lieve groeten van ons, ook aan Pedro en Tanja
  5. Carine:
    24 november 2018
    'k Wens je nog een leuke afsluiting van deze periode als je vader en je zus komen. Kun je hen ook even laten proeven van je belevenissen daar, dat is toch weer anders dan het leen van je nieuwsbrief. Fijne tijd nog hoor, ook met je verjaardag! Groetjes!
  6. Nineke:
    Hoi Lydia,
    Bedankt voor al je berichten. Zo hebben we zelf ook een beetje kennis gemaakt met een klein stukje Peru. Een hele mooie verjaardag morgen en een gezellige tijd met je pa en met Hannah. Ik vind het bijzonder dat jij al zoveel Spaans kent en dat de kinderen zoveel beter Nederlands praten nu. Groetjes aan Tanja en Pedro en een goede reis terug naar ons eigen landje.
  7. José Baan:
    Hey Lydia,

Alvast gefeliciteerd met je verjaardag! En leuk om dit een keer op z'n Peruaans te vieren.
    Ze kunnen dat daar wel goed!
    Nog een laatste fijne tijd daar!
    En wij zijn blij en trots op jou wat je daar allemaal hebt gedaan. Bedankt!
    Groetjes, José
  8. Aart van Dijk:
    Dag Lydia,

Fijn te horen dat alles goed gaat met je.
    Alvast gefeliciteerd met je 33 st. verjaardag, een fijne dag morgen.
    Over even, een goede terugreis naar Nederland.
    Groetjes,
    Aart en Cobi.
  9. Arie van Dijk:
    Hoi Lydia,
    We komen je niet feliciteren, (beetje ver) maar we feliciteren je wel met je verjaardag voor morgen, hier ben je momenteel over 3 uur en 30 minuten jarig, daar moet je nog 9 uur en 30 minuten wachten. (als ik het goed heb) Straks een paar mooie dagen met je zus en vader. Ook wensen wel jullie een goede thuisreis toe.

Met onze groeten, Riet en Arie
  10. Wout en Jennie rijneveld:
    25 november 2018
    Hallo Lydia. Heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet van deze verjaardag in Peru en straks nog een beetje in Nederland. Nog een fijne tijd met je vader en Hannah. Leuk om hen het leven in Peru te laten proeven. En we wensen je natuurlijk een goede reis en veilige aankomst terug in Giessenburg. Bedankt voor je mooie verhalen. Zo hebben wij je periode in Peru ook een beetje op afstand mee kunnen beleven. Liefs en groetjes van Wout en Jennie.
  11. Zwanet:
    Hoi Lydia.
    Van harte gefeliciteerd 🎉. Toch bijzonder om het eens zo ver weg te vieren. Maak er een mooie dag van. Geniet ook nog van je laatste weekjes daar!
    Groetjes van Ad, Zwanet en Jorrit
  12. Corrie Stronks.:
    25 november 2018
    Nog net op de valreep : hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!
    Over een paar weekjes hopen we elkaar weer te zien.
    Geniet nog maar even van het leven in Peru!
    Groetjes Corrie Stronks.
  13. Mas petersen:
    Hoi Lydia,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag ,erg leuk om het eens in zijn Peruaans gevierd te hebben.
    Mooi om steeds jou indrukwekkende belevenissen te lezen.Veel dingen zijn en gaan zo anders als in Nederland, dat maakt het ook juist zo bijzonder. Je bent nuttig en zinvol bezig , ik denk zeker dat ze je gaan missen. Maar ook de fam. daar zullen mooie herinneringen aan jou aanwezigheid overhouden.
    Mooie laatste weken toegewenst. Groetjes Mas
  14. Anne Muilwijk:
    25 november 2018
    Hoi Lidia, van harte gefeliciteerd met je verjaardag, toch heel byzonder om dit in Peru te vieren.
    Nog even en je stapt in het vliegtuig, geniet van de tijd die je nog rest daar.
    Bedankt dat je ons steeds zo liet meegenieten van je belevenissen.
    Hoop je gauw te zien, liefs tante Anne
  15. Annelies:
    Hallo die Lydia,
    Hoop dat je een leuke verjaardag heb gehad. Met heeeuuul veuul cadeautjes.
    Nou wij zijn er klaar voor om je weer te begroeten en het platte Nederland.
    Tot die tijd een fijne tijd met zus en je pa toegewenst en een goede reis home sweet home!
  16. Govert van Wijngaarden:
    26 november 2018
    Hartelijk gefeliciteerd Lydia met je verjaardag. We zien elkaar snel en ik wens je een goede reis terug naar Nederland.

Groet Govert
  17. Anneke overduin:
    26 november 2018
    Ha Lydia,

Wat ontzettend leuk om je leven in Peru op afstand mee te kunnen beleven. Ik wens je nog alle goeds toe in dit nieuwe levensjaar. Een goede tijd samen met je vader en zus! En sterkte met het afscheid nemen wat zachtjes aan begint.... Liefs, Anneke
  18. Cor en Miep:
    10 december 2018
    Hallo Lydia,
    Nog even een groet van Cor en Miep.
    Super dat je dit allemaal heb kunnen meemaken.
    Een fijne tijd met je pa en Hannah, en een goede reis terug naar Giessenburg